Erna


Jernbark 443 Tons
Br.



Jembarken ERNA på 443 Tons br. blev søsat hos Iliff, Mounsey & Co. i Sunderland i 1867 til Macvicar, Marshall & Co., Shoreham, og hed da Lyra. Den købtes i Shoreham i Maj 1889 af et Redenaktieselskab i Nordby ved P. Paulsen for 3.200 Pund Sterling og førtes af Kaptajnerne N. Sørensen og J. H. Thomsen.

Under en Rejse fra Rangoon til Rio Grande anløb Skibet Cape Town den 13. Oktober 1894 og rapporterede, at kaptajnen var død på rejsen. Efter 132 dages rejse fra Rangoon indkom Erna den 11. December til Rio Grande. I 1896/97 havde den 219 Dages Rejse fra Bangkok til Fécamp. Dermed var Ostindienrejserne forbi, og i stedet for blev sejladsen på østkysten af Sydamerika og Vestindien den fremherskende. I Januar 1898 ankom skibet til Liverpool fra Jacksonville og indtog derefter første gang last til dansk havn: Korsør. På denne rejse grundstødte det under en nordøstlig storm med snetykning ved Læsø den 7. Marts, men bjærgedes nogle dage efter af Switzers og bragtes ind til Frederikshavn for undersøgelse. Det kunne fortsætte til Korsør, hvorefter skibet dokkede i Helsingør.

I slutningen af Maj 1900 afsejledes i ballast fra Nantes til Cayo da Aneona og Mujeres paa Yucatankysten. Rejsen gik godt indtil den 26. Juni. Efter at have haft to observationer mente kaptajnen ved middagstid samme dag, at man befandt sig ca. 130 Kvartmil fra Antigua. Kursen sattes til at føre mellem Antigua og Guadeloupe.

Om aftenen overgav kaptajnen vagten til 2. Styrmand med pålæg om at holde skarpt udkig efter land. Ca. 20 minutter senere sås hvidt lys forude. Det antoges for at være fra en damper, men da samtidig noget mørkt sås forude, kaldtes kaptajnen op. Denne, som straks efter så land lidt om bagbord, varskoede bagbord til Rorgængeren, men inden roret var lagt i borde, stødte Erna på et skær og syntes at passere over et rev. Ræerne brasedes, men straks efter stod skibet fast, fyldtes og faldt om på siden. Redningsbåden sattes i vandet, men besætningen opholdt sig ved skibet, til det blev dag, og roede så i land. Erna, som var vrag, solgtes på auktion for 1.260 kr.

Et besætningsmedlem skrev senere hjem til familien om oplevelsen:

Atlanterhavet, 30-7-1900

Kære søster

Ja, du har vel allerede hørt, at "Erna" er forlist på Antigua, Vestindien, natten mellem 26. og 27. juni, så det er nu over en måned siden. Du kan tro kære søster, det var en overraskelse for os, da vi havde fint vejr, luft til alle sejl. Vi kom med 10 mils fart, og så pludselig tørnede vi mod et koralrev.

Du kan tro det gav et ordentligt stød, jeg var lige faldet i søvn. Jeg havde ligget og læst i nogle "Familie Journaler", som jeg havde med hjemmefra, og pludselig vågnede ved, at jeg kom op i hovedenden af min køje.
Jeg havde et lille rundt vindue ved min køje, som jeg så ud af. Pludselig så jeg et skarpt punkt. Det var en italiensk bark, som var strandet 14 dage før os, den var ikke 3 skibslængder borte, ellers var der så mørkt, at vi ikke kunne se hinanden på dækket.

I kan tro jeg kom ud af min køje, fik et par bukser på, og kniven i bæltet. I skulle se en forvirring, kaptajnen græd som et lille barn, da skibet ikke var forsikret for mere end 20.000 kr. og det var kun ¼ af dets værdi. Det var nogle slemme øjeblikke, da skibet slingrede ganske forfærdeligt. Endelig råbte kaptajnen "Bras Bak", måske den ville gå af igen, men vi havde aldrig så snart udført det, før vandet begyndte at fosse ned i lasten.

Revet var gået gennem bunden, skønt det var et jernskib. Vi måtte så til at fire sejl, og give op, alt til vejrs, det var dårligt vi kunne holde os fast. Da vi var færdige og havde fået en lille dram, siger kaptajnen: "Ja, folkens I kan jo nok se den ikke er til at redde". "Vi må gøre storbåden klar til at gå i". Det var vi jo enige med ham i, og efter 3 kvarters forløb var alle klar til at gå fra borde. Men da den ikke kunne synke for revet, syntes vi ikke, det hastede med at gå i båden - Vi fik så lov til at gå ned og pakke det vigtigste af vores tøj, men vi skulle være klar hvert øjeblik til at gå i båden.

Jeg havde lige fået det vigtigste pakket i min køjesæk, da kaptajnen råbte: "Fald på båden", og vi måtte så lade tøjet stå, og entre ned i båden, og da sidste mand, kaptajnen, var kommet ned, lå skuden med kølen over vandet. Ingen af os reddede andet end skjorte og et par bukser.

Jeg mistede alle mine papirer: Koppeattest, dåbsattest, skolebevis, konfirmationsbevis, mine papirer fra Marinen, kort sagt "alt". Jeg havde over 50 fotografier - men det vigtigste bjergede jeg, og det var LIVET. Men vi er nu svært forkomne. I 14 dage var vi på Antigua, og fik ikke andet end negerkost, og den er sløj. Så kom der en damper, engelsk, vi kom med til Skt., Thomas, dansk, der levede vi ikke bedre, og så sultede vi.

Du og Søren og børn og alle bekendte, hjertelig hilsen fra mig,

Din bror Marinus

Hils onkel, da jeg ikke brevveksler med ham som du vel ved. Undskyld min skrift, da vi ikke har noget bord. Jeg har et bræt over mine knæ, og skibet slinger en del. Rejsen koster 50 dollars, omtrent 200 kr. fra Skt. Thomas til Hamburg.

Erna ved grundstødningen ved Læsø d. 7. marts 1898.